close

Diabetes & Sport

 Sport is goed voor iedereen, dus ook als u diabetes heeft. Er zijn echter wel een aantal zaken waar u op moet letten wanneer u diabetes heeft en  (fanatiek) een sport beoefent . Tijdens het sporten worden namelijk extra energie, glucose en vetten gebruikt waardoor uw bloedglucosespiegel sneller kan dalen. Daarnaast wordt de ingespoten insuline beter opgenomen, dit komt door een betere doorbloeding van het vetweefsel. Hierdoor  komt er meer insuline in het bloed en daalt de bloedglucosewaarde. Sporten zorgt er dus voor dat het lichaam gevoeliger wordt voor insuline. Als u regelmatig sport of intensief beweegt, hoeft u dus waarschijnlijk minder insuline te spuiten .

 Zo voorkomt u een hypo tijdens het sporten 

    Bij een viermaal daags insulineschema kunt u de kortwerkende insuline op de dag dat u sport, in overleg met uw behandelaar, verminderen tot soms wel 40 procent.

   Bij een tweemaal daags insulineschema waarbij kort- en langwerkende insuline wordt gecombineerd, moeten aanpassingen  in overleg met uw behandelaar worden afgestemd.

   Eet extra koolhydraten, afhankelijk van de duur en intensiteit van de sport.

   Controleer zowel voor, tijdens als na het sporten uw glucosewaarde.

   Spuit de insuline niet in het lichaamsdeel wat u het meest gebruikt tijdens het sporten.

   Overleg wijzigingen in de behandeling altijd eerst met uw behandelaar.

Zo voorkomt u een hypo na het sporten

   Controleer na het sporten elk uur de glucosewaarde en neem indien deze laag is extra koolhydraten in. Overleg de uitkomsten ook altijd met uw behandelaar.

Bij sporten in de avond is het soms nodig om de middellang werkende of langwerkende insuline, in overleg met uw behandelaar, voor het slapen gaan te verminderen. Door het langdurige effect dat sport op uw lichaam heeft, is het mogelijk dat u nog tot uren na het sporten en zelfs nog tot de volgende ochtend, een hypo kunt krijgen.

Wanneer kunt u beter niet sporten?

Bij een hoge bloedglucosewaarde, van bijvoorbeeld 15 mmol/l of hoger, wordt het afgeraden om te gaan sporten. Er is dan te weinig of geen insuline om de suikers naar de spiercellen te transporteren. Als u dan toch gaat sporten, zal uw bloedglucosewaarde verder stijgen en verbrandt het lichaam vetten om de benodigde energie te verkrijgen. Met die vrijgekomen energie kunnen de cellen verder leven. Maar hier zitten grote nadelen aan. Als de vetten worden afgebroken ontstaan vetzuren en vervolgens ketonen. Ketonen hebben een nadelige uitwerking op de stofwisseling. Door de toename van deze stoffen verzuurt het lichaam en dus ook de spieren (ketoacidose of diabetescoma). Ketonen in uw bloed  kunnen gevaarlijk zijn. Hierdoor kunt u zich niet goed gaan voelen.  Zorg daarom voor het sporten dat uw bloedglucosewaarde daalt of spuit extra insuline. Twijfelt u of u er verstandig aan doet om te gaan sporten? Overleg dan altijd eerst met uw behandelaar.

Met welke sporten dient u voorzichtig te zijn?

Mensen met diabetes kunnen gewoon sporten. Bij zeer zware inspanning of duursporten, zoals marathonlopen, wielrennen of marathonschaatsen, moet u extra oppassen. Uw bloedsuikerspiegel kan daarbij opeens sterk dalen of stijgen en dat kan een gevaarlijke situatie opleveren. U kunt met diabetes, mits goed begeleid, deze sporten zéker beoefenen.
Alleen aan sporten waarbij een levensgevaarlijke situatie kan ontstaan door een plotselinge hypo, zoals duiken of andere extreme sporten, kunt u misschien beter niet beginnen. Wilt u met een voor u nieuwe sport gaan starten? Overleg dan met uw behandelaar of, en zo ja welke mogelijke risico
s dit voor u met zich meebrengt.


Ascensia Diabetes Care
De fabrikant die u van CONTOUR® producten voorziet gaat verder onder een nieuwe naam: Ascensia Diabetes Care

Laatste update: 31-03-2015 © Copyright 2016 Ascensia Diabetes Care Holdings AG